donderdag 4 maart 2010

Mooi

Dit jaar woon ik veertien jaar in Amsterdam. Als ik mensen vertel dat ik oorspronkelijk uit Zuid-Limburg kom, krijg ik vaak als reactie: 'nou, dat hoor je bij jou helemaal niet meer hoor!' Het zal een compliment zijn, en zo interpreteer ik het graag, maar toch is het eigenlijk vreemd. Wat is er nou mis met een accent? Waarom lijken mensen op tv dommer omdat ze een zachte g hebben, of 'n' in plaats van 'en' op het einde van een woord zegg'n? Vanwaar die Randstedelijke arrogantie? Geloof me, deze vraag moet ik in de eerste plaats aan mezelf stellen, want ik heb er zelf ook last van, ondanks mijn afkomst. Er komt altijd een soort van plaatsvervangende schaamte bij kijken. Grote onzin natuurlijk, want er is niets zo leuk als dialecten en accenten. Het is alleen vreemd dat er in Nederland zo spastisch over gedaan wordt. In Engeland en Duitsland bijvoorbeeld, zijn mensen trots op hun streek en hun taal. Hier niet. Hier ben je vreemd als je geen ABN spreekt. Voor mijn verhuizing naar het hoge noorden durfde ik niet te praten met Hollanders, uit angst dat ze me dom zouden vinden. Toen ik er eenmaal woonde heb ik in het begin genoeg bevreemdende momenten gehad die door spraakverwarring ontstonden. En hoewel ik me langzaam heb geconformeerd, en me nu meer Amsterdammer dan Zuid-Limburger voel, komen die roots eens in de zoveel tijd toch weer omhoog. Dan voel ik opeens weer hoe ik sommige woorden mis, of hoe ik bepaalde sentimenten niet kan delen met vrienden die in de Randstad zijn opgegroeid. (Met Brabantse vrienden kan ik in ieder geval nog fijn lachen over flauwe grappen als: het is wit en staat in de wei. Wiite gij 't?)
Een van de woorden die ik bijna nooit meer gebruik omdat de betekenis hier anders is dan in Kerkrade is 'sjiek'. Dat heeft niets te maken met stijlvol of elegant. 'Sjiek' is gewoon mooi, of leuk. Als iemand een leuke mededeling had: 'we gaan dit jaar op vakantie naar Spanje', dan kon je zeggen: 'sjiek hej!'. Groot was mijn vreugde dan ook bij het zien van het volgende filmpje...




Daarnaast is Fabrizio natuurlijk ook een erg lekker ding:)

Geen opmerkingen: