donderdag 26 november 2009

Verwachtingen

Soms heb je van die momenten waar je een hele lange tijd naar uit kunt kijken. Van die momenten die grootse verwachtingen oproepen, momenten die een licht lijken te zijn in een verdere donkere omgeving. Je telt de dagen af, je maakt je voorstellingen van wat er zal gebeuren. Van hoe je je zult voelen, van wat het met je zal doen. Heel soms worden al die verwachtingen en ideeën ook daadwerkelijk realiteit. Het is zelden zo, maar de spreekwoordelijke uitzondering zal toch de regel moeten bevestigen. Soms beleef je zo'n moment ten volste en weet je precies dat je je het zo had voorgesteld. Dan begrijp je opeens wat men bedoelt met ' in het nu leven' en 'mindfulness'.
Zo'n moment zou een bruiloft kunnen zijn, of het huwelijksaanzoek dat eraan vooraf gaat. Een bijzondere vakantie of reis. Een liefde die zich plotseling openbaart.

Ik had het vandaag, bij een film. Ik zag The Yes Men Fix the World, en was anderhalf uur blij. Echt blij. Over wat ik zag, en over dat het zo was hoe ik het bedacht had en over hoe blij ik ervan werd.

Wie hun werk kent zal niet veel nieuws zien. Deze film toont een herhaling van acties die ook al te zien waren in hun eerdere documentaire die passend The Yes Men heette, maar hun acties zijn zo ontzettend inspirerend, en zo humoristisch, dat ik er in ieder geval geen genoeg van kan krijgen. Een documentaire die tot denken aanzet, tot heel veel hardop lachen en hopelijk ook tot actie. Ik keek al weken uit naar deze vertoning, en was achteraf verschrikkelijk blij dat al mijn verwachtingen waren uitgekomen.

Geen opmerkingen: