dinsdag 16 februari 2010

Stemwijzer

Een bekentenis: vroeger heb ik geflyerd voor de PvdA.
Omdat het moest van mijn ouders.
Omdat mijn moeder op die flyers stond.
ik heb er geen traumatische herinneringen aan over gehouden, maar heb dit gegeven wel altijd opgeworpen als argument om mijn gebrek aan politiek activisme te verdedigen. Toen ik net studeerde heb ik nog wel nachten liggen piekeren of ik nou wel of niet de politiek in moest. Maar vaak verleidden theater, films of andere dramatische verhandelingen me van daadkrachtig optreden. Jaren later, toen ik me erbij had neergelegd dat ik niet was weggelegd voor actieve betrokkenheid bij aow discussies of hypotheekrente besloot ik dat ik mijn burgerplicht vervulde door van mijn stemrecht een stemplicht te maken. Waardoor ik zelfs een urenlange wandeling in het snikhete Melbourne ondernam, op zoek naar de ambassade waar ik mijn machtiging voor de verkiezingen van 2002 kon laten registreren. Ik ben politiek bewust, heb een duidelijke mening over veel kwesties en stem op een partij die naar mijn mening het beste representeert waar ik voor sta, en ben daar ook lid van geworden.
Toch knaagde al die tijd nog dezelfde twijfel als vroeger: moet ik niet echt iets dóen? Uiteindelijk worden gebeden, of vragen in dit geval, altijd gehoord, en diende zich een antwoord aan: in plaats van op koude ochtenden op CS te staan flyeren, of tijdens manifestaties in partijkleding mensen aan te spreken om hen, indien nodig, te overtuigen, werd mijn hulp gevraagd voor het maken van een promo filmpje. En dan ook nog iemand van mijn partij! Dat waren meerdere vliegen in één klap!

Voor iedereen die in Amsterdam nog twijfelt op wie hij of zij zal stemmen op 3 maart (want als je mag, dan moet je stemmen), bij deze een tip:

Stem op Evelien! from Miriam van Oort on Vimeo.

1 opmerking:

Amis zei

Yeah, goed gedaan! Bekentenis van mijn zijde: ik ben nogsteeds lid van de PvdA... Helaas mag ik deze keer niet mee stemmen, anders was t zeker Evelien geworden!