maandag 22 februari 2010

Lijstjes

Ik ben iemand van de lijstjes. Het is fijn om dingen te rangschikken. Of op zijn minst achter elkaar te zetten. Dan lijkt het overzichtelijker. Pure schijn, want dat ik er dan verder vaak weinig tot niets mee doe staat daar geheel los van. Naast de algemeen geaccepteerde lijstjes voor boodschappen en dingen die op korte termijn moeten gebeuren (de 'to do' lijst) maak ik ook lijstjes voor minder urgente zaken. Zo schrijf ik eens in de zoveel tijd een lijstje onder de titel 'huis', waar al bijna twee jaar het woord 'plinten' op voor komt. Waar natuurlijk niets van gaat komen. Net als 'plafond overwitten'. Ik heb meer hoop dat 'gordijnrail bed' (voor een Oosterse sfeer) en 'lampen' binnen niet al te lange tijd weggestreept kunnen worden.
Een ander lijst is het 'wat wil ik sowieso nog een keer doen'-lijstje. Met daarop zaken als: 'Frans leren', een 'paardrijvakantie' (uit nostalgische overweging) en 'pianoles'. Of de 'nog te kopen cd's en boeken' lijst. Daarnaast zijn er lijstjes die wellicht minder urgent zijn, maar die wel veel zwaarder wegen dan al die anderen bij elkaar opgeteld. Bijvoorbeeld het lijstje 'voordat ik dood ga' (In New York wonen, een boek schrijven, echte liefde kennen, het maximum uit alles halen, een film maken, de wereld twee keer rond reizen). Dat zijn lijstjes die diep in mijn hart zitten en waar ik soms bang ben om aan te beginnen.

Los van alle voornemens, wensen en intenties houd ik ook lijstjes bij van voorbije dingen. Die tonen een geheel andere werkelijkheid. Dat zijn de lijstjes met harde cijfers, waar ik me moeilijk aan kan onttrekken. 'Niet uitgevoerde ideeën', 'verloren harten', 'aantal keren op de computer stompzinnige series gekeken'.
Maar soms, eens in de zoveel tijd, realiseer ik me dat er ook een ander lijstje is. Eentje dat ik weinig of nooit bijhoud, en waar ik zelden bij stilsta. Het lijstje 'Gelukt!', met daarop al een behoorlijk aantal onderwerpen. Soms klein, andere keren iets groter. En dat lijstje groeit gestaag.

Wat ik eigenlijk zeggen wil, is dat het maar een kwestie van perspectief is. En dat lijstjes helemaal niet verkeerd hoeven te zijn als ze de juiste titel hebben.

1 opmerking:

Amis Boersma zei

Hear, hear! Dat lijstje met 'Dingen te doen voordat ik doodga' is inderdaad doodeng. Maar als er van dat lijstje dingen op het 'Gelukt' lijstje komen... dat is niet in woorden te vatten. Keep it up! Oh ja, er komt een speciaal verzoek per mail jouw kant op ;)