maandag 1 december 2008

Dag 7: grande finale

Al meer dan een week vraag ik me af welke film ik dit jaar als de beste zou kiezen. Ik zag documenaires die mooi, nodig, informatief of ontspannend waren. En sommige die naar waren. Maar ik kon niet kiezen. Er stak er geen één bovenuit.
Onbewust had ik the best for last bewaard. Gisteren zag ik drie erg indrukwekkende films. De minst interessante was Devils Bargain, over de internationale, illegale, wapenhandel (itt de legale wapenhandel). Qua onderwerp heel interessant, maar de voice over van Kiefer Sutherland kon me niet helemaal bekoren en de beelden waren me iets te 'National Geografic' achtig. Afgezien daarvan was het wel een goede documentaire, die me vooral weer in verbazing over deze wereld achterliet.
Op een gedeelde eerste plaats staan Standard Operating Procedure, van Errol Morris die ook Thin Blue Line heeft gemaakt, en Addicted to Plastic, van Ian Connacher. Morris, die allerhande bijzondere technieken gebruikt bij het maken van zijn films, heeft het verhaal achter de foto's van Abu Graib gevangenis in Irak gefilmd. Interviews met de betrokkenen (Amerikaanse soldaten), mooie collage's van de foto's zelf en nagespeelde scènes om het geheel levendig te maken (wat niet nodig is voor mensen met een goede fantasie). Indrukwekkend, ongelofelijk en dan ook nog mooi.
Voor Addicted to plastic heeft Connacher twee jaar de wereld over gereisd om met wetenschappers, idealisten, ondernemers, onderzoekers, activisten en fabricanten te praten over de belangrijkste stof in ons leven: plastic. Kijk voor de lol even om je heen en zie waar het staat, hangt of ligt. En bedenk dan dat het ook nog zit in de helft van alle dingen waar je het niet verwacht. Plastic is overal. En dat is niet goed. Want plastic is niet afbreekbaar. Dus zit het in de grond, wordt het weggespoeld met de regen, komt het uiteindelijk in de zee, in vissen en vogels en ook in ons terecht. In miniscule deeltjes. Maar toch. Los van de inhoud was het ook nog eens een fijne film om naar te kijken: snel (maar neit te) gemonteerd, leuke animaties, heldere beelden en een goede voice over.
En nu is het voorbij. En heb ik vierkante oogjes en heel veel indrukken om te verwerken.

Geen opmerkingen: