dinsdag 6 januari 2009

Zielig

Je ziet ze opeens weer overal, de hele stad ligt ermee bezaaid. Achteloos tegen een vuilnisbak gegooid, leunend tegen een muur, al half onderuit gezakt en op het punt om om te vallen. Soms zie er meerdere bij elkaar, een beetje opgehoopt op elkaar liggen. Of juist iets uit elkaar, en daardoor de hele stoep overnemend.
Ik vind al die feestdagen al niet zo heel geweldig, maar dit vind ik toch wel het triestste onderdeel: de gebruikte kerstbomen. Wekenlang hebben ze huizen, winkels en tuinen opgefleurd. Stonden ze met mooie lichtjes de gezelligheid van hun kopers uit te dragen. En nu, nu het nieuwe jaar begonnen is, nu hoeven ze opeens niet meer. Nu mogen ze weg. Hoppa. Net zo makkelijk.
Terwijl die bomen er toch een hele tijd over hebben gedaan om te worden wat ze zijn, een mooie boom. Dat wij daar het woordje 'kerst' voor hebben gezet maakt ze niet minder een echte boom. Alleen zorgt dat kleine woordje ervoor dat ze nu zonder mededogen in vuilniswagens of in grote vuren zullen belanden.
Kijk, als vegetariër zal ik nooit iemand berispen omdat hij wel vlees eet. Doe lekker wat je wil. Maar, kom op. Kerstbomen?
Ik vind het zielig.

1 opmerking:

Amis zei

Het is om die reden dat ik een mini plastic boompje heb gekocht. Ook niet heel milieuvriendelijk, maar goed. Dat boompje heeft dit jaar niet mogen stralen, maar krijgt gewoonlijk wel heel veel liefde. Maarja, het is wel heel symbolisch heh; alles is vergankelijk :P