woensdag 19 maart 2014

Beter worden

Eerder schreef ik over mijn angsten om niet te slagen in dit avontuur, om niet te kunnen worden wat ik wil zijn. Dagelijks moet ik mijn eigen gedachten in bedwang houden.

Toen ik besloot ontslag te nemen kreeg ik steeds de vraag: 'Wat ga je nu doen?'. Mijn antwoord dat ik documentaire films wilde maken en grafische vormgeving wilde gaan doen, leidde tot lichtelijk gefrons en vervolg vragen als: 'Ga je dan naar de filmacademie?' of: 'Ga je een grafische vormgevingscursus doen?' of: 'Hoe ga je dat combineren?'.
Ik was niet van plan om weer naar school te gaan. Ik wilde het gewoon proberen met de ervaring die ik de afgelopen jaren had opgebouwd en ik had geen idee of deze dingen te combineren waren. Maar steeds wanneer ik in zo'n gesprek terecht kwam, kreeg ik daarna een paniekaanval.

Waar was ik mee bezig? Natuurlijk stelde ik mezelf dezelfde vragen: hoe kan ik een nieuwe carrière beginnen in een veld (of zelfs twee) waarin ik geen echte opleiding heb gehad? In Nederland is het hebben van 'de juiste opleiding' een groot goed. Op de middelbare school ligt de nadruk op het kiezen van een goede vervolgopleiding en wanneer mensen iets anders willen gaan doen op latere leeftijd laten ze zich omscholen. Maar als ik kijk naar de mensen om me heen, werken er maar weinig in het veld waarin ze ooit opgeleid zijn.

In Amerika realiseerde ik me dat ik ook anders naar mijn situatie kan kijken: daar kun je alles zijn wat je wil zijn, zolang je er maar hard voor werkt. De Amerikaanse droom. Natuurlijk kleven daar ook veel nadelen aan, maar de Amerikaanse reactie op mijn nieuwe carriere was hoopgevender: 'Wat voor films wil je dan maken?', 'Wat ontwerp je dan?' 'Goed dat je die dingen combineert!'.

Ik ben nog steeds aan het werk om te worden wat ik wil zijn. En ik vergelijk mezelf nog altijd met de mensen die wél de juiste opleiding hebben, en steeds raak ik ontmoedigd. Hoe kan ik zo goed worden als zij? Toen zag ik onderstaande video, en realiseerde ik me dat ik nog niet geweldig hoef te zijn. Ik moet beter worden in wat ik doe en dat kan alleen door er hard aan te werken. En dat is precies wat ik et afgelopen jaar gedaan heb.

Een jaar nadat ik ontslag heb genomen, ben ik op het punt dat ik mezelf een beginnend film maker /  grafische vormgever noem. Wat al een stap verder is dan het alleen te wíllen worden. En voor nu is dat voldoende. In plaats van mezelf te vergelijken met anderen, die duidelijk meer ervaring hebben, vergelijk ik me met mezelf, een jaar geleden. Als ik dan kijk naar wat ik gedaan heb, en wat ik gemaakt heb, dan weet ik dat ik langzaam beter wordt. Ook al roepen mijn angsten nog steeds op verloren momeneten dat het niet goed genoeg is.


Klik voor de video!

1 opmerking:

Amis zei

Fake it until you become it. Rock on, M!