zondag 5 januari 2014

Reisperikelen

Eind 2013 verliet ik voor de vierde keer vaderlandsche bodem. Reizen is heerlijk. Ik houd van het 'onderweg' zijn, het niemandsland van vliegvelden en treinstations, waar je op kunt gaan in de massa die bezig is zich te verplaatsen van a naar b. De kleine rituelen die gepaard gaan met het reizen; de paspoortcontrole, het uitdelen van de maaltijden in het vliegtuig, de vreemde geuren en kleuren die bij nieuwe bestemmingen horen. En tenslotte de ontdekkingstocht in die nieuwe wereld, waar je moet uitzoeken hoe het nu allemaal precies in elkaar zit.

Reizen is heerlijk, maar het heeft ook een andere kant. Hoe meer ik reis, hoe meer ik me daarvan bewust word. Douaniers die je met grote argwaan aanspreken en je behandelen alsof je een gelukszoeker bent die nooit meer weg zal gaan. Het besef dat al die vliegtuigmaaltijden gepaard gaan met eindeloze hoeveelheden plastic. Het vliegen zelf dat in principe iedere milieuvriendelijke keuze die ik verder maak totaal teniet doet. De frustratie die bij de ontdekkingstocht op een nieuwe plek komt kijken als de dingen anders - en daardoor vaak onlogisch - zijn dan thuis.

Het is geen oplossing om dan maar onder een Amsterdamse steen te kruipen en nooit meer mijn paspoort en ondergoed in te pakken om weg te gaan. Dus besluit ik me niet te laten intimideren door norse douanebeambten en kies ik er bewust voor niet door de bodyscan te gaan.
En hoewel de nadelen van vliegen voor het milieu groot zijn, wegen ze uiteindelijk voor mij nog steeds niet op tegen die uiteindelijke bestemming ver van huis, en dus betaal ik iets meer ter CO2 compensatie (al is dat ook een dubieuze business) en neem ik verder (ook buiten het reizen om) altijd mijn eigen koffiekop en draagtas mee.
De frustraties van de ontdekkingstocht zullen blijven, maar uiteindelijk leiden ze vaak tot nieuwe inzichten, en leer je dat dingen ook anders gedaan kunnen worden.

Reizen is heerlijk. Maar ik denk dat het goed is om je te realiseren dat de andere kant er ook is. Vervolgens kan je daar dan natuurlijk weer mee doen wat je wil.

Geen opmerkingen: